در جستجوی کارکنان دانشگر

پیتر دراکر به عنوان استاد مدیریت مفهومی را به نام کارکنان دانشگر (Knowledge Worker) ارائه داده است که منظور از آن کارکنانی است که دانش سرمایه اصلی آن هاست. نکته مهمی که در تعریف و کارکرد این مفهوم وجود دارد این است که این کارکنان صرفا عنوان کارشناس یا کارشناس ارشد ندارند و فقط گزارش های روتین شده و یک نواخت و فاقد خلاقیت بروز دهند بلکه این گروه از کارکنان در سازمان ها به دنبال بهبود کار با به کارگیری دانش به جای انجام کارهای روتین هستند.

در سازمان ها غالبا افراد زیادی هستند که عنوان کارشناسی دارند اما وقتی کارهای روزانه آنان را مرور می کنیم می بینیم که مثلا 20 سال است یک کار را به صورت یکنواخت و یکسانی انجام می دهند و در چارچوب خواسته شده از آنان مدام در حال تهیه گزارش های یکنواخت و روتین هستند. به تعبیر دراکر این افراد worker یا به زبان خودمان کار کارگری انجام می دهند. اما کارکنان دانشگر (Knowledge Workers) چگونه هستند؟

  • تسلط بر تئوری و دانش: این کارکنان به تئوری ها در انجام کارهایشان مسلط هستند. اگر کاری را انجام می دهند فلسفه و مبانی آن را درک کرده اند و می دانند چه می کنند. بنابراین اگر کسی هم کار آن ها را نقد کند از منظر مبانی تئوریک گفتگو می کنند و نقدها را پاسخ می دهند و در صورت درست بودن می پذیرند و کارشان را اصلاح می کنند.
  • بهبود مستمر: این کارکنان به دلیل این که می دانند چه می کنند، می توانند دریابند که چه می خواهند و یا چه چیزی از آن ها خواسته می شود. بنابراین می توانند بر اساس نیازهای مشتری کارها را بهبود دهند.
  • توسعه فردی و یادگیری مستمر: نیاز اصلی این کارکنان توسعه و یادگیری است. آموختن نکات جدید و به دست آوردن دانش های مرتبط به آن ها انگیزه می دهد و می کوشند نتایج این یادگیری را در کارهایشان نشان دهند.
  • خروجی با کیفیت: برای این کارکنان شغل مهم نیست. در هر شغلی که قرار بگیرند صرفا به دنبال پاسخ گویی به سوالات بعضا احمقانه مدیران نیستند بلکه سعی می کنند با تکیه بر تئوری های قابل دفاع و استوار بر منطق خروجی های با کیفیت از خودشان ارائه دهند.
  • ارزش های کاری متفاوت: برای این گروه ساعت های متوالی در محل کار حضور داشتن ارزش محسوب نمی شود، زمانی این حضور برایشان معنی دار می شود که احساس کنند می توانند ارزش تولید کنند و از این ارزش احساس هویت می کنند.  
  • فراتر از مسوولیت پذیری: این کارکنان تنها به دنبال پاسخ دادن به کارها به صرف انجام آن ها نیستند که صرفا رفع مسوولیتی کرده باشند، بلکه در قبال کارهای خود پاسخ گو هم هستند و به دلیل تسلط بر مبانی تئوریک به خوبی از کارهای خودشان دفاع می کنند و فراتر از مسوولیت پذیری ایفای نقش می کنند.

 


نظرات شما عزیزان:

خانم مهندس
ساعت11:14---9 اسفند 1392
شاید برادرهای دانشگر کم باشن اما خواهرای دانشگر زیادن

خانم سلطانی خیلی عالی بود مرسی
پاسخ:‎ khahesh khanom mohandes ‎


m-i
ساعت21:03---7 اسفند 1392
این انسان هارو میتوان در 3نقطه از ماوراو طبیعه پیدا کرد 1خواب خیال و رویا البته نشانه هایی از انسان در افسانه های حکیم ابولقاسم هم دیده شده هر جا که هستن اگه دیدینشون سلام ما را هم بهشون برسونید ممنون دم شما هم بابت این مطلب گگگگگگگگگگررررررررررمممم
پاسخ: خواهش..


امیـــــر
ساعت21:55---6 اسفند 1392
فک کنم تو ایران این برادرای Knowledge Workers بسیار بسیار کم باشن
پاسخ:نمیدونم . شاید...


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 6 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط